Dimecres 11 de maig de 2022 hem assistit a la Mesa Sectorial d’Educació amb la presència del Conseller d’Educació i Formació Professional, Sr. Martí X. March i Cerdà qui ha presentat els diferents punts de l’Ordre del dia.
- Previsions de desenvolupament de la Llei d’Educació de les Illes Balears.
Per desenvolupar la LEIB, aprovada el dia 22 de febrer de 2022, es plantegen una sèrie de decrets dels quals alguns ja estan en tramitació per causa de la pressa en l’aplicació de la LOMLOE i ja n’hem donat la nostra opinió. Són el Decret del Reglament Orgànic de Centres (ROC) o els Decrets de currículums educatius d’infantil, primària, secundària i batxillerat.
Els altres decrets que Conselleria preveu són:
- Normativa autonòmica de perfilació de places de centres educatius públics
- Decret de regulació de les direccions territorials d’Educació
- Decret d’inclusió educativa
- Decret de concerts educatius
- Decret de participació educativa
- Decret d’Inspecció Educativa
- Decret de plurilingüisme.
Aquests decrets estan en fase d’elaboració del seu esborrany.
Alternativa ha demanat que Conselleria ens els faciliti amb temps suficient per poder-los analitzar i fer-hi aportacions.
Recordem al conseller que les nostres línies vermelles són el tracte de la llengua catalana i la perfilació de places de centres educatius. Estudiarem amb lupa els documents.
Alternativa també ha manifestat que trobam a faltar normativa sociolaboral més enllà de la perfilació de places com són: ràtio, infraestructures, reducció de les hores lectives, augment del complement de residència, política d’habitatge a les Pitiüses, encara que sigui amb col·laboració amb altres conselleries.
Trobem a faltar que Conselleria d’Educació cuide els seus treballadors i els doni una mena de “salari emocional”.
- Debat de les 24 propostes de reforma per a la millora de la professió
docent del Ministeri d’Educació i Formació Professional.
El document “Documento para debate – 24 propuestas de reforma para la mejora de la profesión docente” va ser publicat en gener de 2022 pel Ministeri d’Educació central. Són 24 propostes, molt poc concretes, per millorar la professió docent. Són un punt de partir. Les propostes referents a la formació inicial ja s’estan treballant en diferents universitats com ara la UIB. El conseller proposa a la Mesa centrant-nos més en les propostes de l’accés a la funció docent i en la Carrera professional.
A partir de 2025, un cop acabat el procés d’estabilització de places d’interins, es necessitarà un nou model d’accés a la professió docent.
Per altra banda, la carrera professional és una reivindicació històrica dels docents.
- Creació d’un grup de treball sobre la carrera professional docent.
Enllaçat amb el punt anterior, en aquest punt acordem participar d’un grup de treball format per Conselleria i els sindicats presents a la Mesa sectorial per treballar els punts proposats.
Alternativa us informarà tot d’una tingam un calendari de sessions i els esborranys.