Aquest cap de setmana s’ha publicat al BOIB una resolució on s’aproven les instruccions per portar a terme l’avaluació de l’alumnat d’ESO. Aquesta resolució ja s’ha fet arribar al centres i des del Sindicat Alternativa volem manifestar que en cap moment se n’ha parlat en mesa sectorial perquè els sindicats poguéssim aportar.
No entenem com es publiquen unes instruccions d’avaluació segons les quals el punt de partida per fer les programacions didàctiques són les avaluacions inicials, avaluacions que ja s’han fet a la majoria dels centres el dia de la publicació d’aquest document i quan els departaments tenen gairebé enllestides les seves programacions per entregar a inspecció, si no ho han fet ja. Què han de fer els docents ara? Refer tota la feina?
Ens preocupa el fet que aquestes instruccions puguin ser interpretades com una reducció del nivell d’exigència. Poden donar a entendre que durant un temps el nivells d’exigència serà menor però després l’exigència en determinats estudis serà molt més elevada provocant confusió en l’alumnat i els pares.
Si el que preocupa és l’èxit acadèmic de l’alumnat, és a dir que les xifres ens diguin que no hi ha fracàs escolar, la solució és ben senzilla; es diu inversió. Inversió per tenir unes infraestructures dignes on es puguin encabir més aules perquè això voldrà dir que les ràtios es redueixen i l’atenció a l’alumnat podrà ser més individualitzada sense haver de sobrecarregar de feina els docents.
A més, trobem diversos aspectes que ens criden l’atenció, com per exemple, el fet que només es mencioni als departaments lingüístics quan es parla del desenvolupament de les destreses lingüístiques quan es tracta d’una objectiu comú a totes les matèries.
Finalment, una vegada més es penja a les esquenes dels claustres la presa de certes decisions que haurien de ser norma per a tots, donant-los com a eina de treball un document interpretable que generarà desigualtats entre els centres i en conseqüència entre l’alumnat.
Boib
Explicació de la Conselleria